Thursday, February 16, 2012

The journey to HCM...

بسم الله الرحمن الرحيم

Aku baru sahaja pulang dari bercuti ke Ho Chi Minh, destinasi percutian di luar negara untuk tahun ini. HCM ni memang syurga membeli belah untuk perempuan kerana kain-kain yg dijual memang cantik-cantik dan murah-murah. Tak pernah-pernah duitku habis bershopping tapi di HCM ni habis licin duit yg aku bawak. Tapi barang yg dibeli tak la byk mana pun. Maklumla budget shopping memang sikit jer.

Sedikit coretan percutian kali ini.
Seperti biasa, percutian kali ini disertai oleh 6 org geng cuti-cuti. Kami terbang ke HCM pada hari sabtu petang jam 2.55pm. Mesti pelik kan kenapa ambil flight hari Sabtu, tapi udah timing itu jer tiketnya murah. Sampai di HCM dah petang dalam jam 5 lebih. Di HCM kami menginap ni hotel Nhat Ha 2. Kalau ikut sebutan Vietnam, Nhat Ha disebut sbg 'nyet ha' dengan sedikit sengau.ahahha.. Memang agak sukar nak sebut bahasa Vietnam.
Selepas check in di hotel, kami letak barang di bilik dan terus berjalan di sekitar HCM. Survey dulu tempat-tempat menarik sekitar HCM terutamanya kawasan shopping. Lagipun ini kali pertama kami semua sampai di HCM. Destinasi pertama, sudah tentulah ke Benthan Market. Kawasan wajib dilawati bila ke HCM sebab market ini adalah lubuk membeli belah. Benthan Market dibuka seawal jam 7 pagi setiap hari tapi tutup pada jam 6 ptg. Jadi, hari pertama kami sampai di HCM pun sudah lewat petang. Bila kami masuk ke kawasan Benthan Market, mereka sedang bersiap2 nak tutup kedai dan langsung tak layan kami. Kami pun jalan2 disekitar sambil melihat dan 'aim' barang2 yg boleh dibeli tanpa membeli apa2.
Oleh kerana hari masih awal, kami bercadang untuk pusing2 bejalan kaki disekitar bandar HCM sebelum makan malam. Chief of mission, Ms rabithh dah bersedia dgn map ditangan dan kami pun meneruskan perjalanan. Mula-mula kami pergi mencari restoren halal yg byk disebut dlm blog2 di internet. Dalan 10 minit berjalan akhirnya kami jumpa restoren itu; V.N Halal. Oleh kerana masing-masing masih belum lapar, kami meneruskan explorasi kami dahulu di sekitar bandar HCM & berhenti untuk makan malam dalam perjalanan balik. Konon2 nya konfiden boleh baca map & tak sesat. Tapi lepas sejam lebih kami berjalan, kami dah start sesat. Makin lama makin jauh dari kawasan hotel. Dari district satu hingga ke district tiga kami dah berjalan. Rupa-rupanya sistem jalan di vietnam ni sangat mengelirukan. Kami cuba follow jalan2 yg ada jalan map, tapi rupanye jalan2 tersebut boleh bersambung-sambung dan akhirnye kami sesat. Bila kami berhenti bertanya pada org di dalam kedai, mereka dah geleng kepala. Kena naik taxi kalau nak balik ke kawasan hotel. "cannot walk, use taxi...far..far". Dejavu macam tragedi kat Thailand. Akhirnya kami pun tahan teksi dan minta teksi hantar kami pulang. Oleh kerana perut dah berlagu2 sebab dah sejam lebih berjalan, kami mintak driver teksi hantar kami ke restoren VN Halal yg kami jumpa awal tadi. Masing-masing dok gelak je dalam teksi. Berlagak pandai tapi akhirnye sesat juga.