Monday, January 6, 2014

Jom Solat...!













بسم الله الرحمن الرحيم


A : Jom solat...
B : Errr... aku tak boleh solat. Uzur..
(aik, takkan dah sebulan pun uzur lagi..?)

A : Jom solat...
C : Ko pergilah dulu. Aku banyak kerja lagi ni. Tak boleh tinggalkan ni.


A : Jom solat..
D : Takpe la. Nanti aku qadha solat kat rumah je. Telekung kat surau shopping complex tu kotor la. Geli aku nak guna.
(Boleh pulak qadha solat sesuka hati. Solat wajib dilakukan pada waktunya)

A : Jom solat...
E : Tengah meeting penting ni. Tak boleh nak tinggalkan. Kalau sempat, lepas meeting saya solat la.

A : Jom solat...
F : Errr...pakaian aku dah kotor. Peluh-peluh dan melekit la. Ko solat la dulu.

Anekdot santai tentang alasan-alasan bagi orang yang meninggalkan solat. Ada antaranya itu memang saya alami sendiri dan ada yang saya reka sendiri. Walaupun rekaan tapi saya percaya ianya mungkin terjadi di tempat lain.
Allah s.a.w telah berfirman
“Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan perkara yang diwahyukan kepadamu daripada al-Quran, dan dirikanlah solat (dengan sungguh-sungguh); sesungguhnya solat itu mencegah daripada perbuatan keji dan mungkar” (Al-Ankabut: 45)
Solat merupakan salah satu rukun Islam, yakni tidak sempurna iman seseorang itu jika tidak bersolat. Tapi masih ramai yang mengambil mudah tentang solat. Walaupun mereka tahu kewajipan solat, belajar sejak dari sekolah rendah perlaksanaan solat tapi masih ramai yang ambil enteng tentang solat.


Saya juga bukanlah insan yang sempurna. Kadang-kadang terleka dan seringkali lalai dalam menjalani ibadah. Tapi untuk sengaja meninggalkan solat adalah sesuatu perkara yang tidak mungkin akan saya lakukan. Selalai mana saya, solat tetap akan dilaksanakan pada waktunya walaupun kadang-kadang hampir ke akhir waktu. Saya sedar kelalaian diri saya dan Insyaallah saya sentiasa berazam untuk sentiasa solat di awal waktu.


Ya Allah, berikanlah hambaMu ini kekuatan dan hidayah untuk berubah menjadi hambaMu yang taat melaksaankan perintahMu dan tidak lalai dalam menjalankan tanggungjawabku terhadapMu. Ya Allah rabbal A'lamin.

No comments:

Post a Comment